Hoe schrijf je een goede verkooptekst voor je woning

Je neemt het heft in eigen handen en gaat je woning gratis zelf verkopen op Winky.nl. Bij de verkoop van de woning is het belangrijk dat je een goede verkooptekst voorde woning schrijft. Ook al ken jij je woning het beste, het is natuurlijk altijd lastig om een goede en aantrekkelijke tekst te schrijven. Met behulp van dit artikel helpen wij je graag een stap verder!

De doelgroep
Het is belangrijk om te weten voor welke doelgroep je woning interessant is. Dit kunnen alleenstaande mensen zijn maar ook senioren of een jong gezin met kinderen. Voor mensen met jonge kinderen is het natuurlijk belangrijk om te weten of er genoeg ruimte is en of er genoeg scholen in de buurt zijn. Wanneer de doelgroep is bepaald, kun je beslissen welke kenmerken belangrijk zijn om te benoemen in de verkooptekst. 

Openingszin en introductie 
Wanneer je de doelgroep hebt bepaald, is het van belang om alle sterke en unieke kenmerken van de woning en de omgeving te benoemen. Denk bijvoorbeeld aan: de tuin, buurt, voorzieningen, parkeergelegenheid en recreatiemogelijkheden. Het is de bedoeling om de woning direct aantrekkelijk te maken zodat het interessant genoeg is om verder te lezen.

Een paar goede kenmerken om te benoemen zijn bijvoorbeeld: Op loopafstand van het centrum; Kindvriendelijke buurt met veel scholen en parken; In een rustige en ruim opgezette woonwijk.

Het is wel belangrijk om dit niet te lang te maken. Dit is een introductie die de aandacht van de lezer moet grijpen. Je kan je altijd laten inspireren een kijkje te nemen naar de andere woningadvertentie.

Omschrijf de woning
Denk eraan om de woning in een logische volgorde en per verdieping te omschrijven. Begin dus met de begane grond en ga vervolgens verder met de verdiepingen. Benoem hierbij ook de bijzonderheden per verdieping. Hierbij kan je denken aan de volgende kenmerken: -Type vloer,  aantal slaapkamers, afwerking, opberg- en kastruimte, aantal slaapkamers. Maak ook gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. Dit maakt het lezen wat leuker. In plaats van: “een tuin” kan je bijvoorbeeld zeggen: “een zonnige tuin”.

Unique selling points
Hier is het belangrijk om alle unieke kenmerken van de woning en de omgeving ervan te benoemen, alleen is het wel belangrijk om hierbij objectief te blijven. Je kan bijvoorbeeld de bijzonderheden benoemen die je nog niet eerder hebt beschreven. En daarna een paar punten die je al eerder hebt beschreven. Maak een overzicht van de toppunten van je huis, en benoem deze zo concreet en uitgebreid mogelijk.

Een paar goede voorbeelden zijn: Op loopafstand van het centrum; Veel recreatiemogelijkheden en voorzieningen; Op loopafstand van verschillende restaurants en gezellige terrasjes.

Do’s:
-Verdiep je in de doelgroep en pas je woningkenmerken en schrijfstijl hierop aan
-Maak de tekst niet te lang
-Benoem altijd het belangrijkste en laat de rest achterwege  
-Bekijk andere teksten om inspiratie op te doen
-Benoem de USP’s en benadruk deze
-Wees objectief

Don’ts:
- Maak geen lange teksten
- Gebruik geen moeilijke woorden
- Maak geen gebruik van overbodige afkortingen
– Val niet in herhaling
– Vermijd lange zinnen

Wacht niet langer en ga gelijk aan de slag met het schrijven van een verkooptekst! Mocht je nog meer tips willen, lees dan de andere blogs

Wat kan Winky voor mij betekenen

© Winky 2020